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Which Latin America?

by Diego del Valle RíosOctober 9, 2019 1:55:35 total runtime

Never stop questioning the notion of “Latin American Art” as a construct of the Western art canon, that yet again follows the colonial expectations of a South meant to satisfy the Liberal fantasy of a multicultural world that overlooks the violence that lies under that term of perpetual contradiction.

“Even the notions of Latin America and Iberoamerica have always been very problematic. Do they include the English-speaking Caribbean and the Dutch-speaking Caribbean? The Chicanos? Do they cover indigenous peoples who sometimes do not even speak European languages? If we recognize the latter as Latin Americans, why not do it with the indigenous peoples in the Rio Grande? What we call Latin America is part of the West or of the Non-West? Does it contradict both, highlighting the schematism of such notions?”
Gerardo Mosquera, “Contra el arte latinoamericano”, UNAM-Instituto de Investigaciones Estéticas, n.d., 20.

ESP
Nunca dejar de cuestionar la noción de “Arte latinoamericano” como una construcción del cánon del arte occidental, que una vez más sigue las expectativas coloniales de un Sur destinado a satisfacer la fantasía liberal de un mundo multicultural que pasa por alto la violencia que subyace en dicho término de contradicción perpetua.

“Aún las nociones mismas de América Latina e Iberoamérica siempre han sido muy problemáticas. ¿Incluyen al Caribe anglófono y al holandés? ¿A los chicanos? ¿Abarcan a los pueblos indígenas que a veces ni hablan lenguas europeas? Si reconocemos a estos últimos como latinoamericanos, ¿por qué no hacerlo con los pueblos indígenas al norte del Río Grande? ¿Lo que llamamos América Latina forma parte de Occidente o de No Occidente? ¿Acaso contradice a ambos, resaltando el esquematismo de tales nociones?”
Gerardo Mosquera, “Contra el arte latinoamericano”, UNAM-Instituto de Investigaciones Estéticas, s.f., 20.

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